درس زیست و اهمیت آن در کنکور تجربی
در گذشته با توجه به نوع سوالات زیست و شیمی در کنکور، روال بر این بود که دانش آموزان زیست و شیمی را خودشان می خواندند و برای ریاضی و فیزیک اقدام به حضور در کلاس های آموزشگاهی یا خرید کتاب ها و فیلم های کمک آموزشی می نمودند، اما با تغییر نوع سوالات کنکور زیست و ترکیبی شدن این سوالات و افزایش شگفت انگیز عمق سوالات، دانش آموزان در حال حاضر آنقدر در زیست مشکل دارند که ترجیح می دهند، اگر قرار است صرفا یک درس را از آموزش های کمکی استفاده کنند، آن درس چیزی غیر از زیست شناسی نباشد. برای تایید این مقاله اجازه بدهید آمار و درصد دانش آموزان را در کنکورهای اخیر در درس زیست شناسی مرور کنیم.
میانگین درصد زیست دانش آموزان در کنکور سراسری
جالب است بدانید که چندین سال است بیش از نیمی از شرکت کنندگان در کنکور سراسری زیست را منفی یا صفر میزنند! شوخی نمیکنیم! این آمار عجیب آمار درسی است که دانش آموز رشته تجربی به علت علاقه به این درس وارد این رشته شده است،
اما میبینیم که در عمل این آمار عجیب از عملکرد دانش آموز منتشر می شود. به عنوان مثال در کنکور سراسری ۹۸ که بعد از کنکور ۹۱ جزء آسانترین کنکور ها بود این آمار به دست آمد :
۱۰۰۳۳۶ نفر در این کنکور درصد منفی کسر کرده اند (یعنی حدود ۲۰ درصد شرکت کنندگان)
۵۱۵۴۸ نفر در این کنکور درصد صفر را کسب کرده اند (حدود ۱۰ درصد شرکت کنندگان)
۱۸۳۱۸۵ نفر در این کنکور در درس زیست درصد بین صفر تا زیر ده درصد را به خود اختصاص داده اند (نزدیک به ۴۰ درصد شرکت کنندگان)
به عبارتی تا همین جا حدود ۳۳۳۰۰۰ نفر (حدود ۷۰ درصد شرکت کنندگان) با یکسال مطالعه، کلاس، آموزش، کتاب های کمک آموزشی حتی نتوانسته اند از ۵۰ تست زیست، فقط و فقط به پنج تست پاسخ بدهند!
۸۲۴۸۶ نفر در کنکور ۹۸ که کنکور آسانی بود، زیست را بین ۱۰ تا ۹/۱۹ و ۴۵۷۴۰ نفر زیست را بین ۲۰ تا ۹/۲۹ پاسخ داده اند و این یعنی فاجعه! اگر در آمار دقت کنیم کمتر از ده درصد کشور، توانسته اند زیست را بالای ۵۰ درصد پاسخ بدهند.
این آمار نشاندهنده این است که باید در درس زیست بسیار هوشمندانه عمل کنید! چرا که اگر ندانید چگونه زیست بخوانیم، ممکن است به سرنوشت ۹۰ درصدی که درصد زیر ۵۰ کسب کرده اند دچار شوید. آمار تفکیکی دروس مختلف در کنکور های سراسری را اینجا ببینید.
میانگین درصد زیست دانش آموزان در کنکور سراسری
اگر تا الان با خواندن این مقاله نگران شده اید، باید عرض کنیم که این بخش شما را نگرانتر خواهد کرد. زیرا با وجود اینکه حدود ۷۰ درصد کشور در درس زیست درصد زیر ۱۰% را کسب می کنند، اما باید برای قبولی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، حتما و حتما باید درصد بالای ۶۰ در زیست شناسی را کسب کنین.
علت این امر این است که در همان کنکور سراسری سال ۹۸ در بین افرادی که رتبه زیر هزار کسب کردند، یک نفر درصد بین ۶۰ تا ۷۰، ۳۷ نفر درصد بین ۷۰ تا ۸۰ و مابقی ۹۶۲ نفر، درصد بالای ۸۰ را کسب کرده بودند.
بنابراین اینجا کار سخت تر نیز میشود، چرا که شما اگر چگونه زیست بخوانیم را بلد نباشید، به راحتی در بین افرادی خواهید بود که درصد پایین کسب میکنند و آمار میگوید که با درصد زیر ۵۰ درصد در زیست نمی توانید رتبه زیر هزار را کسب کنید.
بنابراین شما نیاز دارید که از آموزش قطره ای استفاده کنین و بدانید که چگونه باید زیست را ترکیبی، مفهومی و در یک کلام کنکوری بخوانین. در این مقاله در نظر داریم به شما آموزش چگونه زیست بخوانیم را با توضیحات بهترین دبیر زیست شناسی کشور جناب آقای دکتر حامد طاهری برای شما ارائه کنیم.
برای مشاهده نمونه تدریس های زیست شناسی دکتر حامد طاهری به شیوه جدید، سریع و تضمینی آموزش قطره ای میتوانید لینک زیر را کلیک کنید.
قانون اول در چگونه زیست بخوانیم
تعداد زیادی از دانش آموزان هستند که انصافا زمان کافی برای مطالعه زیست اختصاص می دهند اما به علت اینکه بلد نیستند چگونه زیست بخوانند، با وجود درس خواندن پیشرفتی نمی کنند.
قانون اول در موضوع چگونه زیست بخوانیم این است که ما باید به یادگیری یک موضوع ” گیر بدهیم “. مشکل دانش آموزان این است که شروع می کنند یک فصل زیست را از ابتدا خواندن! امروز و فردا و پس فردا مثلا قرار است دانش آموز زیست بخواند. طبیعتا دانش آموز شروع به خواندن می کند و مداوم جلو میرود و میرسد به آخر فص.
اما به علت اینکه قطره ای نخوانده است و قبل از یادگیری کامل یک موضوع از یک فصل موضوع بعد را شروع کرده است، در انتهای فصل احساس میکند همه مطالب را فراموش کرده است و نیاز میبیند که مجدد از ابتدا بخواند و همین باعث میشود زمانش تلف شود و در نهایت نرسد همه فصول زیست را مطالعه کند. علت این موضوع این است که ما به یک موضوع گیر نمیدهیم.
در واقع فکر میکنیم اگر یک بخش را چندین بار بخوانیم تا کامل یاد بگیریم دچار کمبود زمان می شویم و مطالعه ما کند می شود. در حالی که به این صورت نیست.
درس خواندن و زیست خواندن روش دارد. قبول شدن در کنکور پزشکی روش دارد. ما باید در درس خواندن مخصوصا برای زیست کنکور، در ابتدا یک بخش را کامل یاد بگیریم و سپس سراغ بخش بعدی برویم و نهایتا هم تست زیست مربوط به آن بخش را بزنیم.
در مورد چگونگی حل تست زیست در ویدیوهای بعدی با شما صحبت خواهیم کرد.
گیر دادن به یک موضوع زمان بر نیست!
این موضوع گیر دادن به یک موضوع، در واقع زمان بر نمی باشد. یعنی اگر شما آزمایش کنید و مثلا یک جمله مربوط به گیاهی را بخواهید ده بار یا بیشتر تمرین کنید خواهید دید که این موضوع شاید کمتر از ۵ دقیقه زمان ببرد.
مثلا در موضوع فتوسنتز، گروهی از سلول های سامانه پوششی موسوم به سلول نگهبان روزنه و گروهی از سلول های سامانه زمینه ای مربوط به بافت پارانشیمی توانایی فتوسنتز دارند.
حال اگر این جمله را چندین بار تکرار کنیم و بنویسیم و تکرار کنیم و بنویسیم و فکر کنیم در ذهنمان می ماند اما زمان زیادی از ما گرفته نمی شود. در واقع قبول شدن در کنکور پزشکی و کسب نتیجه دلخواه در زیست کنکور بسیار ارتباط به این موضوع دارد که چگونه زیست بخوانیم! اولین قانون را پس یاد گرفتیم. مادامی که یک بخش را یاد نگرفته ایم، بخش بعدی را شروع نمیکنیم. دقیقا همان اتفاقی که در آموزش قطره ای و وب اپلیکیشن زیست بنیان رخ داده است و توسط دکتر حامد طاهری ابداع و تدریس شده است.
چرا درس میخوانیم اما نتیجه نمی گیریم؟
مشکل عمده دانش آموزان در قبول نشدن در کنکور پزشکی و درس خواندن این است که نمی دانند چگونه باید درس بخوانند و در نتیجه در زیست کنکور درصد دلخواه را کسب نمی کنند و یا اینکه بلد نیستند چگونه با تست زیست برخورد کنند.
بنیان در تلاش است با شیوه های جدید آموزشی مانند آموزش قطره ای و آموزش های رایگان و یا با قیمت منصفانه به دانش آموزان این مطالب را به تفسیر آموزش دهد.
اگر تا به حال عضو وب اپلیکیشن زیست بنیان نشده اید، بسیار متضرر شده اید، زیرا عضویت و دریافت بسته هدیه رایگان است و در عین حال بهترین سیستمی که میتواند با آن زیست کنکور را یاد بگیرید را از دست داده اید.
طبق قانون اول چگونه زیست بخوانیم قرار بر این شد که قطره ای درس بخوانیم و به موضوعات گیر بدهیم و مادامی که آن ها را یاد نگرفته ایم، شروع به مطالعه موضوع جدید نکنیم. حالا میخواهیم قانون دوم درس خواندن را به شما یاد میدهیم.
شما باید مطالب را مخصوصا در دروسی مانند زیست، ترکیبی و مفهومی بخوانید و مطالب کتاب را با یکدیگر یکجا یاد بگیرید. به عبارتی درست است که مفاهیم در کتاب به صورت فصل به فصل تدریس شده اند، اما در بدن انسان همه آن ها متناسب و پیوسته با یکدیگر فعالیت می کنند.
عملکرد دستگاه عصبی روی دستگاه گردش مواد تاثیر دارد. عملکرد گردش مواد هم روی عصبی تاثیر دارد و عملکرد هر دو مثلا روی دستگاه تولید مثل تاثیر دارد. بنابراین ما باید یاد بگیریم که ترکیبی خواندن زیست کنکور به چه صورتی است؟
توضیحاتی در مورد وب اپلیکیشن زیست بنیان
وب اپلیکیشن زیست بنیان در آبان ماه سال ۹۸ آماده شد و آموزش زیست از شیوه قدیمی و منسوخ بشکه ای که تدریس در قالب چند زنگ ۹۰ دقیقه ای پشت سر هم انجام می شد، تبدیل شد به شیوه جدید و موثر آموزش قطره ای. شیوه ای که آموزش ها در قالب ویدیوهای ۵ الی ۱۰ دقیقه ای انجام می شود و طبیعتا به علت کوتاه بودن زمان تدریس، یادگیری آن برای دانش آموز ساده تر و ماندگاری آن هم در ذهن دانش آموز بیشتر می شود.
به عبارتی به شیوه آموزش قطره ای ذهن شما را گول میزنیم و ذهن به راحتی مطالب را به خاطر می سپارد. وب اپلیکیشن بنیان دارای حق انتخب نیز هست.
به عبارتی تدریس تمامی فصول در اختیار شما قرار می گیرد و این شما هستید که مشخص میکنید کدام فصل به شما تدریس شود و نه دبیر! تمرین و مرور و جمله های بعد از تدریس و طراحی تصاویر کتاب روی تخته سیاه از دیگر ویژگی های مثبت وب اپلیکیشن زیست بنیان می باشد.
قانون دوم چگونه زیست بخوانیم : مفهومی و ترکیبی یاد بگیرید.
برای توضیح این موضوع یک مثال را در نظر میگیریم. بیاید در مورد مبحث ادم یا خیر با یکدیگر صحبت کنیم. البته ادم در کتاب درسی صرفا در سه نیم خط توضیح داده شده است.
به یاد داریم که ادم به معنی افزایش مایع میان بافتی است و چندین علت مانند افزایش سدیم، کاهش پروتئین، بسته شدن رگ لنفی، آسیب دیواره مویرگ و افزایش فشار سیاه رگی برای آن در نظر گرفته شده است.
متاسفانه در کنکور های سال های اخیر درصد زیست کنکور بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر!!! در تست زیست زیر صفر و منفی می باشد. مگر امکان دارد؟ بله! زیرا دانش آموزان درس خواندن و چگونه زیست بخوانیم را بلد نیستند.
ما در این مقاله دانش آموزان را به چند گروه تقسیم می کنیم. دانش آموز نوع اول ادم را چگونه می خواند؟ کتاب را برمیدارد و شروع به خواندن دلایل ادم بدون فکر کردن به مفهوم آن می کند.
افزایش سدیم کاهش پروتئین افزایش سدیم کاهش پروتئین افزایش سدیم کاهش پروتئین و به همین شکل صرفا تکرار می کند. این دانش آموز در سر جلسه کنکور و تست زیست، با مقداری تغییر در سوال دچار سردرگمی می شود و احتمالا تست زیست کنکور را اشتباه جواب می دهد.
به قول دانش آموزان، مفاهیم را با یکدیگر قاطی میکنند. این نوع دانش آموزان حداکثر در کنکور پزشکی ده درصد بیشتر نخواهد زد.
چگونه درصد خود را در زیست افزایش دهیم؟
پس ما نباید جزء دانش آموزان نوع اول باشیم. دانش آموز نوع دوم کسی است که حین خواندن دلایل ادم، علاوه بر این که فیزیولوژی طبیعی گردش مواد را بلد است و همچنین می داند که ادم چیست، در حین خواندن دلایل ادم، به این موضوع فکر می کند که چرا باید مثلا کاهش پروتئین ادم بدهد.
چرا بسته شدن رگ لنفی منجر به ادم می شود. مثلا می دانیم که بازگشت بخشی از مایع میان بافتی از طریق رگ لنفی صورت می گیرد و طبیعتا اگر رگ لنفی بسته شود، بازگشت بخشی از مایع میان بافتی مختل می شود و این موضوع باعث افزایش مایع میان بافتی و ادم می شود.
طبیعتا دانش آموزی که علل ادم را به این شکل یاد گرفته است، هیچ وقت دچار اشتباه نمی شود و فراموش نمیکند و مثلا قاطی نمی کند که افزایش سدیم باعث ادم می شود یا کاهش آن. زیرا فیزیولوژی و علت را بلد است.
این نوع دانش آموزان در کنکور پزشکی میتوانند تا درصد ۴۰ را کسب کنند اما بییشتر نه! زیرا برای کسب درصد بیشتر باید مانند دانش آموز نوع سوم به درس خواندن نگاه کنند که در ادامه توضیح خواهیم داد.
چگونه درصد بالای ۵۰ در زیست کسب کنیم؟
پس برای کسب درصد بالای ۴۰ یا ۵۰ باید تبدیل به دانش آموز نوع سوم بشویم. دانش آموز نوع سوم، کسی است که در زیست کنکور و چگونه زیست بخوانیم مثلا در موضوع ادم، علاوه بر این که فیزیولوژی بلد است، میداند ادم چیست، میداند دلایل ادم چیست و میداند که چرا هر یک از این دلایل ادم می دهند، این را نیز میداند که اصلا هر یک از این دلایل چرا ایجاد می شوند؟
به عبارتی چرا باید فردی دچار افزایش سدیم یا کاهش پروتئین شود؟ آیا تا به حال برای ما پیش آمده است که دچار مثلا کاهش پروتئین شویم؟! بنابراین دانش آموز باید به تک تک این موضوعات فکر کند. چه می شود که پروتئین کاهش می یابد؟
مثلا ممکن است فرد پروتئین جذب نمی کند یا با ادرار پروتئین دفع می کند و یا پروتئین ها در بدن می شکند. بنابراین اختلالات جذبی گوارش، نارسایی کلیه و افزایش غیرطبیعی هورمون کورتیزول یا افزایش فعالیت هیپوفیز پیشین می تواند منجر به کاهش پروتئین شود.
دانش آموزی که این مفایم را بلد است در کنکور پزشکی و تست زیست، درصد ۷۰ را کسب می کند!
چگونه در کنکور پزشکی قبول شویم؟
برای کسب درصد ۱۰۰ در موضوع ادم، علاوه بر این که همه مطالب بالا را باید بدانیم، باید درمان ادم را نیز بدانیم! مثلا باید بدانیم که چه طور می شود سدیم را کاهش داد؟ نمیدانید؟ خب حتما منبع مطالعاتی خوبی ندارید.
مثلا با کاهش هورمون آلدوسترون میتوان میزان سدیم را کاهش داد. بنابراین ما در مورد ادم باید فیزیولوژی طبیعی بدن را بدانیم، بدانیم ادم یعنی چه؟ بدانیم علل ادم چی مواردی هستند؟
بدانیم چرا این علت ها ادم ایجاد می کنند؟
بدانیم این علت ها اصلا چرا ایجاد می شوند و بدانیم چه طور می توان این علت ها را برطرف کرد…. بنابراین در چگونه زیست بخوانیم شما همیشه باید در مورد هر موضوع بپرسید چرا و چگونه… در واقع اگر میگوید هورمون ضد ادراری بازجذب آب در کلیه ها را افزایش می دهد، شما باید از خود بپرسید چرا این اتفاق می افتد و چگونه این اتفاق می افتد و مادامی که جواب این دو را نمیدانید،
درس خواندن شما کامل نشده است. البته در وب اپلیکیشن زیست بنیان، همه مطالب به صورت ترکیبی توسط آقای دکتر حامد طاهری توضیح داده شده است و نیازهای علمی شما کاملا برطرف شده است و در کنار آن از شیوه های نوین آموزش مانند آموزش قطره ای استفاده شده است.
تا به حال دو قانون چگونه زیست بخوانیم را برای کسب نتیجه دلخواه در تست زیست و کنکور پزشکی را کامل یاد گرفتیم. قانون اول این بود که قطره ای می خوانیم و تا یک بخش را یاد نگرفته ایم بخش بعدی را شروع نمی کنیم و قانون دوم این شد که آن بخش را مفهومی و ترکیبی میخوانیم که برای این کار طبیعتا نیاز به یک منبع مطالعاتی خوب داریم. در بخش بعدی این مقاله قانون سوم چگونه زیست بخوانیم را برای شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید در درس خواندن خود تحول شگفت انگیزی ایجاد کنید.
مروری بر قانون اول و دوم چگونه زیست بخوانیم؟
من دکتر حامد طاهری هستم از وب اپلیکیشن زیست بنیانی. تا به حال در دو ویدیوی قبلی در مورد درس خوندان و چگونه زیست بخوانیم با دانش آموزان عزیز صحبت کردم و این بار میخوام صحبت هام را کامل کنم تا تست زیست و زیست خواندن برای شما بسیار راحت تر شود و انشاا… در کنکور پزشکی نتیجه دلخواه را کسب کنید.
تا به حال در مورد دو قانون چگونه زیست بخوانیم صحبت کرده ایم. قانون اول این بود که قطره ای درس بخوانیم و به موضوعات گیر بدهیم و یاد بگیریم و مادامی که یک موضوع را یاد نگرفته ایم، سراغ موضوع دوم نرویم. موضوع دوم نیز در مورد ترکیبی و مفهومی خواندن زیست بود که توضیح دادیم در کتاب درسی به دفعات در یک جمله ساده مفاهیم بسیار عمیق و ترکیبی نهفته است و در نتیجه قرار گذاشتیم که حتما برای قبول شدن در کنکور پزشکی حتما در برابر هر جمله ای از زیست، دو سوال چرا و چگونه را از خود بپرسیم…
حتی اگر جواب آن را ندانیم! با این روش طبیعتا میتواند در تست زیست نتایج بسیار درخشانی را کسب نمایید. البته توضیحات وب اپلیکیشن زیست بنیان بر همین اساس طبقه بندی شده است و تمام نیازهای شما را در زیست شناسی برآورده می نماید.
قانون سوم چگونه زیست بخوانیم : هفته ای چند ساعت زیست بخوانیم؟
قانون سوم چگونه زیست بخوانیم این است که آهسته و پیوسته زیست بخوانیم.
البته ساعت مناسب برای مطالعه زیست در هفته حداقل ۱۲ ساعت برای دانش آموزان کنکوری و حداقل ۸ ساعت برای دانش آموزان دهمی و یازدهمی است. حال اگر قرار است در هفته ۱۲ ساعت زیست بخوانیم باید این ۱۲ ساعت در در هفت روز تقسیم کنیم اما متاسفانه دانش آموزان این ۱۲ ساعت مطالعه را در روز قبل یا نهایت دو روز قبل از کلاس مربوطه انجام می دهند.
این برخلاف قوانین یادگیری مغز است و مخالف آموزش قطره ای. در واقع وقتی در یک روز مثلا ۷-۸ ساعت زیست میخوانیم، عملا مغز دانش آموز دچار بمباران اطلاعاتی می شود و بعد از یکی دو ساعت با وجود آن که احساس میکنیم در حال یادگیری هستیم اما عملا بازده و عملکرد مغز ما بسیار ضعیف شده است.
ایراد دوم این روش مطالعه این است که دانش آموز امروز درس می خواند و عملا تا هفته بعد این موقع زیست نمیخواند و مطالب از ذهن وی فراموش می شود.
این موضوع بسیار مهم است که مداوم زیست بخوانید اما به میزان کم! به مغزتان فرصت تحلیل و یادگیری مطالب را بدهید و شرایطی را پیش نیاورید که مغزتان جهت یادگیری لج کند. دانش آموز باید چگونگی روش با مغز خود را بلد باشد.
مضرات آموزش بشکه ای و روش های قدیمی خواندن زیست چیست؟
آموزش قطره ای روشی است که در آن مطالب در قالب ویدیوهای ۵ الی ۱۵ دقیقه ای تدریس شده است. این روش در مقابل روش قدیمی و منسوخ بشکه ای است.
روش بشکه ای همین روشی است که در حال حاضر در بسیاری از مجموعه های آموزشی در حال اجرا است و دانش آموزان بمباران اطلاعاتی می شوند.
یعنی در قالب دو یا سه زنگ پشت سر هم ۹۰ دقیقه ای حجم زیادی از مطالب به دانش آموز آموزش داده می شود.
مشکلات ناشی از روش بشکه ای این است که :
- ۱) مغز به علت حجم زیاد مطالب فکر میکند که مفهوم سخت است
- ۲) مطالبی هستند که یادگیری آنان نیازمند یاد گرفتن مفهوم یا مفاهیم قبلی است و وقتی همه این ها پشت سر هم در یک زنگ تدریس می شود طبیعتا مغز نمی تواند یاد بگیرد و عملکرد آن به مرور کم می شود.
بهترین منبع مطالعاتی برای درس زیست کدام است؟
شاید پاسخ ما به شما، کمی عجیب باشد اما بهترین منبع مطالعاتی شما، کتاب درسی شما می باشد. البته به شرطی که توانایی این را داشته باشید که جزء به جزء کتاب درسی را مانند یک معلم توضیح دهید.
بنابراین شما یا باید معلم خوب داشته باشید یا از درسنامه کتاب های آموزشی استفاده کنین.
بودن معلم خوب طبیعتا این مزیت را نسبت به کتاب های کمک آموزشی دارد که در زمان یادگیری شما صرفه جویی میشود و اگر قرار است خودتان مثلا مبحث کار قلب را در دو ساعت یاد بگیرید، یک معلم خوب این کار را برای شما در نیم ساعت انجام میدهد.
خوشبخاته با افزایش آموزش ها در بستر وب، شما میتوانید از هر جای ایران به دبیران خوب دسترسی پیدا کنید. در این بخش میتوانید مقایسه و تحلیل کتاب های کمک آموزشی درس زیست را ببینید.
کدام فصل های زیست شناسی را ترکیبی و مفهومی بخوانیم؟
زیست شناسی درسی کاملا ترکیبی می باشد. ما نمیتوانیم هیچ فصلی را از هیچ فصل دیگری مجزا بدانیم. اما اگر شما دانش آموز کنکوری هستید و میخواهید به ترتیب اهمیت زیست را مطالعه کنین، توصیه میکنیم که در ابتدا مطالب مربوط به فیزیولوژی بدن انسان شامل فصل ۲ و ۳ و ۴ و ۵ زیست دهم و فصول ۱و ۲و ۳و ۴و ۵و ۷ سال یازدهم را یاد بگیرید.
البته برای یادگیری بخش هایی از فصل ۷ یازدهم لازم است که فصل ۶ یازدهم را بلد باشید. بلد بودن فصل ۶ یازدهم برای سوالات ترکیبی جنسی، تناوب نسل گیاهی و ژنتیک سال دوازدهم ضروری است.
در عین حال فصل ۴ و ۶ و ۷ یازدهم با یکدیگر بسیار ترکیبی هستند. فصول ترم دوم دوازدهم شامل فصل ۵ و ۶ و ۷ و ۸ برای کنکور بسیار مهم هستند. زیرا درصد شما را به علت تعداد تست هایی که دارند بسیار افزایش می دهند و البته اگر میخواهید فصل ۶ دوازدهم را بخوانید، حتما باید فصل ۶ دهم را هم خوانده باشید.
زیرا سوالات این دو فصل معمولا ترکیبی هستند. با این تفسیر متوجه می شوید که عملا هیج فصلی نیست که بتوانیم ادعا کنیم که فقط این فصل را بخوانید و در صورت عدم تسلط کافی، ممکن است با وجود خواندن فصل کلیه، نتوانید به سوالات آن پاسخ دهید. مباحث مربوط به جانوری ها را نیز باید با همدیگر و ترکیبی یاد بگیرید.
مثلا در مورد حشرات در عمده فصول توضیحاتی وجود دارد که در کنکور در قالب یک تست مطرح می شود. بنابراین توصیه ما برای مطالعه شما به ترتیب زیر است :
- بدن انسان یعنی فصول دو، سه، چهار و پنج سال دهم به همراه فصول ۱ تا ۷ سال یازدهم
- مباحث جانوری
- فصول ترم دوم دوازدهم به همراه گیاهی
- حفظیات ژنتیک و مباحث سلول مولکولی
- مباحث باقی مانده مربوط به ترم اول دوازدهم و ژنتیک
توصیه ما به شما این است که بودجه بندی کنکور تجربی سال های اخیر را ببینید.
موارد ضروری در یادگیری زیست کدام است؟
- مهم ترین موضوع این است که شما باید چگونه زیست بخوانیم را بلد باشید که در این مقاله به طور مفصل برای شما توضیح داده شد.
- ساعت مطالعه زیست خود را به ۱۲ ساعت در هفته برسانید. این کار نیازمند داشتن برنامه مطالعاتی است. شما حتما باید در برنامه مطالعاتی شخصی سازی شده، میزان مطالعه زیست و مباحثی که خواندید یا تست زدید را مشخص کنید و حتما طبق برنامه درس بخوانید. نداشتن برنامه مطالعاتی باعث می شود که شما حس کنید زیاد درس می خوانید، در حالیکه در عمل بدین شکل نیست.
- به متن کتاب، قیدها و شکل های کتاب دقت ویژه داشته باشید. اگر مثلا گفته که بیشتر مهره داران خشکی زی شش دارند، استثنا آن را بلد باشید تا فراموشتان نشود. شکل های کتاب را حتما برای خود نقاشی کنین. فرآیندهایی که مرحله به مرحله در کتاب توضیح داده شده است را خلاصه نویسی کنید و تعداد زیادی تست بزنید و بعد از تست زنی حتما تحلیل تست را انجام دهید.
- منبع مطالعاتی درستی را انتخاب کنید. توصیه ما این است که از وب اپلیکیشن زیست بنیان استفاده کنید. شما می توانید با دیدن بسته هدیه از کیفیت آموزش وب اپلیکیشن زیست بنیان مطلع شوید.
- حتما خود را بسنجید. بعد از اینکه احساس کردید یک مطلب را یاد گرفته اید، باید تلاش کنید تا همین مفاهیم را توضیح دهید. با این کار شما متوجه می شوید که کدام بخش ها را نمی توانید توضیح دهید و طبیعتا از بخش هایی که در آن ضعف دارید مطلع می شوید و می توانید صرفا همان بخش را به صورت مجدد مطالعه نمایید و یا اینکه در آن موضوع تست های بیشتری را بزنید.